این روزها شبکه خوشنویسان ایران در واقع خانه دوم خوشنویسان شده است و این موضوع یعنی هنر در فضای مجازی به سرعت در حال گسترش است.

امین زند مدیر شبكه بزرگ اجتماعی خوشنویسان ایران كلك خیال در گفت و گو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین، در خصوص جشنواره ابداعات و نوآوری های خوشنویسی وخوشنویسی گرافیكی امام هادی (ع) که کلک خیال قصد برگزاری آن را دارد، گفت: جشنواره خوشنویسی امام هادی (ع) یکی از بهترین جشنواره‌های تاریخ معاصر خوشنویسی است، این جشنواره را باید خوب تفسیر کرد که چکیده آن راهگشای خط و سبک است، ارتباط و پیوند خوشنویسی با تشییع وکلام امام معصوم می‌تواند راهگشای خیلی از کارها و حتی اجتماع باشد، نوع آوری اسلامی می‌تواند نقش موثری بین مردم یک جامعه با هنر خوشنویسی باشد.

وی ادامه داد: نو آوری درخوشنویس از دو جهت قابل بررسی است. یک بحث نو آوری وابداع است .یعنی از نظر بصری بتوان توسعه زیبایی و ساختاری در خط به وجود آورد اما در آینده‌ای کوتاه این نوآوری به تاریخ انقاضای خود نزدیک و نزدیک تر شده و در تاریخ هنری كمرنگ می‌شود. نوآوری در نوع دوم می‌تواند تحولی عظیم در توسعه و زیبا سازی خط به وجود آورد . در این مجال باید جایگاه سنت محفوظ باشد و نو آوری به وجود آمده درچندین سال به عنوان حاشیه سنت قرار گیرد و دوام سنجی شود. از سوی دیگر نو آوری با عقل و احساس هنرمندان مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد و یک اقلیت مرجعی از اساتید مختلف آن نوآوری را قبول کنند. در صورت کلی نو آوری می‌تواند در خدمت حاشیه‌های خط باشد. نوآوری گاهی در خوشنویسی زمانی اتفاق می افتد که شخص نوآور بتواند به خط حریم استادش نزدیک شده و بعد از آن به تحقیق و پژوهش عمقی بپردازد و ان موقع است که دید هنرمند بسیار باز خواد بود .

زند در توضیح این که تمرکز بر نوگرایی در این جشنواره به تنهایی آیا می‌تواند  تخصصی و راه گشا در خوشنویسی كشورباشد تاکید کرد: اول اینکه در همایش‌های آینده هنر کلاسیک ما این موضوع مشخص می‌شود. چون هنرمندان از جهات مختلف چکیده ذهن خود را بر کاغذ رسم می‌کنند. شرایط اجتماع بر این آثار تاثیر گذار است ، شرایط هنر هم همین طور پس می‌توان در نگاه اول گفت هنرمندان کلاسیک ما آثار را بررسی کنند و این خودش نوعی آینده بینی هنر است.

مدیر شبکه اجتماعی خوشنویسان، در پایان با تشریح اهداف تاسیس شبكه اجتماعی خوشنویسان كلك خیال گفت: سایت بزرگ کلک خیال یا همان شبکه اجتماعی خوشنویسان ایران در سال ۸۹ با همت بسیاری ازدوستان و هنرمندان این کشور راه اندازی شد که این سایت با هدف ارتباط هنرمندان خوشنویس با یکدیگر، گنجینه آثار خوشنویسان ایران، بخش‌های مجازی آموزشی و بیش از ده‌ها بخش و امکان باعث گشت که کاربرانی با سبک های مختلف در این سایت عضو شوند و ارتباط داشته باشند .

وی گفت:این شبکه تنها مکانی است که خوشنویسان با همه سبک های مختلف با هم ارتباط دارند . آثار اساتید قدیم و معاصر توسط علاقه‌مندانشان جمع آوری شده و بیش از ۱۵۰ نفر مسئول این گروه‌ها هستند. شبکه خوشنویسان ایران درواقع خانه دوم خوشنویسان است واین موضوع یعنی هنر در فضای مجازی به سرعت در حال گسترش است و فضای مجازی می‌تواند در خدمت هنر باشد . مثلا بسیاری از افراد عضو در کلک خیال افرادی هستند که با دیدن سایت به فراگیری این هنر پرداخته اند . یكی از اهداف شبكه اجتماعی خوشنویسان كلك خیال توسعه هنر اسلامی در فضای مجازی است كه ان شاء الله با عنایت امام عصر مهدی موعود (عج) بتوانیم كاربران عضو در شبكه های خارجی و معاند را به داخل منتقل و جذب كرده و در این امر موفق شویم.

 

منبع خبر : http://www.honaronline.ir/Pages/News-9415.aspx

دیگر منابع:

http://iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=1109452

http://mandagarana.ir/socianewsl/848-qoran.html

logo-samandehi

Back to Top

Template Design:Dima Group